Tsars Gold – også kjent som Zarengold – er en togreise på den transsibirske jernbane. Å kjøre fra den ene siden av Russland til Kina, er et av de mest fantastiske eventyrene du kan gjøre på et tog.

 Du får utforsket noen av verdens mest dramatiske landskap på en 16-dagers reise fra Moskva til Beijing. Reisemåten kan minne om å være på cruise, hvor du hver dag stopper opp i en ny by.

READ IN ENGLISH

Langs Baikalsjøen.

Jeg har alltid tenkt at tog er det beste transportmiddelet. De forurenser mye mindre enn en bil, og du kan se ut av vinduet, slappe av, kanskje kjede deg litt og nyte at verden beveger seg forbi. Vi hadde lenge tenkt på at en tur men transsibirske jernbane ville være ideelt. At valget falt på Zarengold, et privat chartret tog fra det tyske reiseselskapet Lernidee Trains & Cruises, var egentlig en tilfeldighet.

Vi så på muligheten for å bestille reisen via de offentlige togene også, men endte opp med at et privat tog ville gi en mer rolig og behagelig ferie, med tanke på stoppene vi ville gjøre i Russland og Mongolia. 

Det var stas med et besøk inne i lokomotivet. Her har vi et stopp i Gobi-ørkenen.
Hva er Zarengold?

Zarengold er et privat tog som starter i Moskva og ender i Beijing. Det er også mulig å ta turen andre veien.Turen er på 16 dager og starter med omvisning i Moskva både “by night” og “by day”.  Underveis gjøres stopp i Kazan, Ekaterinburg, Novosibirsk, Krasjojarsk, Irkutsk, Baikalsjøen, Ulan Ude, Ulan Bator, de mongolske fjellene og Gobi ørkenen. Turen avsluttes med 3 overnattinger i Beijing, med de største høydepunktene byen har å by på. Deretter avslutter vi på egenhånd i Shanghai.

Underveis overnattet vi på hotell i Irkutsk og på hotell eller i ger i Ulan Bator.

Ulike reisemetoder

Vi voksne hadde booket flybilletter fra Oslo til Moskva. Etter avslutning i Beijing tok vi alle 4 høyhastighetstog fra Beijing til Shanghai, med fly hjem derifra. Billetter og hotell i Shanghai booket vi selv.

Den eldste ungdommen i reisefølget ønsket å ta togreisen “helt ut” fra vest til øst, og hadde følgende rute frem til Moskva:
Åndalsnes -> Lillestrøm -> Oslo -> Gøteborg ->Hamburg -> Warsawa -> Kiev -> Moskva.
Togbillettene frem til Moskva ble booket via internett bortsett fra den siste strekningen fra Kiev til Moskva. Der måtte det hjelp til fra et reisebyrå, da billettene blir tilgjengelig veldig tett på avgangen. Første forsøk på å bestille billett for strekningen fra Warsava til Kiev kom aldri i posten og måtte bookes på nytt med kureer.  

Det viste seg at det var ganske krevende å bestille en slik togreise selv.

En togreise fra vest til øst.
13363 kilometer fra Åndalsnes til Shanghai.

Den yngste ungdommen i reisefølget ville ta tog fra hjemstedet, og valgte følgende reiserute:
Lørenskog -> Oslo ->Stockholm -> ferje over til Helsinki -> St. Petersburg -> Moskva
Billettene ble booket via reisebyrå.

Fra Lørenskog til Shanghai med tog.
8939 kilometer fra Lørenskog stasjon til Shanghai
Livet om bord

Vår avgang talte 23 vogner og 130 passasjerer, fordelt over et bredt spekter av klasser fra 4 køyers kupeer til 2 køyers med eget bad. Vi hadde gått for det rimeligste alternativet, Category 1 Standard, som var en 4 køyers kupe. Den besto av to overkøyer og 2 underkøyer hvor de sistenevnte gjøres om til sofa på dagtid. Det er lagringsplass under nederkøyene samt et rom ved overkøyene. Det er fornuftig å pakke i bagger, ikke kofferter. Vognen vår hadde totalt 9 kupeer, to toaletter og dusj tilgjengelig i nabovogna. Dette fungerte greit med at man satte seg på liste på døra og fikk tildelt 15 minutter.

Hver vogn har 2 konduktører som rer opp senger, holder orden og hjelper med det som trengs.

Passasjerene var delt opp i grupper avhening av nasjonalitet. Vi var i den engelsktalende gruppa som talte 23 personer. Der var det folk fra India, England, Skottland, Belgia, Nederland, Guatemala, Australia og USA, i tillegg til oss fra Norge. Vi ble en fin sammensveiset gjeng etter hvert. Det var ellers egne grupper for Frankrike, Spania/Portugal, Tyskland, Italia og Canada. Hver gruppe hadde sin egen guide i tillegg til at det var lokale guider i byene vi stoppet i.

Når dørene var stengt og toget begynte å bevege seg, var vi en del av et lite samfunn. Under reisen var det mange ting å gjøre i korridorene, som å ta bilder, prate med folk eller bevege seg gjennom det lange toget på vei til spisevognene eller til biblioteket ombord.

En av våre to hjelpsomme konduktører, Hélena
Foredrag over høytaleren

Togdirektøren Christoph holdt hver dag foredrag om byene og stedene vi kom til samt særegenheter om Russland, Mongolia og Kina. I tillegg fikk  vi nyttig info om Sibir, Baikalsjøen og Gobiørkenen. Ombord hadde vi også aktiviteter som vodkasmaking, russiskkurs, te-seremoni og konkurranser. Under middagen var det ofte lokale som underholdt ombord, både med fiolin, med opera og med lokal sang og musikk.

Togdirektør Christoph, var alltid behjelpelig.

Hver kveld henges det opp en oversikt i gangen over neste dags stopp og aktiviteter.

Elektrisitet og internettilgang

 Kupeene har stikkontakter og det er også noen stikkontakter i gangene. Hvis du setter mobiltelefonen din på “flymodus”, vil batteriet vare lenger. Toget er en god mulighet til å koble fra alt, noe som er uunngåelig under deler av reisen da det er dårlig med signaler.

Mat og drikke ombord

Vi hadde 3 måltider daglig, bortsett fra de dagene hvor vi spiste lunsj i byene. Vi hadde også et besøk i en dasha hvor vi fikk middag og en grillaften ved Baikalsjøen. Det var totalt 3 spisevogner om bord og vår gruppe hadde sin faste vogn. Frokosten var servert som buffet, lunsj og middag var alltid 3-retters. Maten var svært bra og besto av alt fra lokale russiske til mer internasjonale retter.

Det var også en bar i den ene restaurantvognen hvor man kunne handle forfriskninger, sosialisere eller spille kort.

Aktiviteter

Underveis med toget var det lagt inn et stopp hver dag. Vi ble gjerne hentet i buss på togstasjonene og vår russiske guide Anna og de lokale guidene viste oss høydepunkter i byene. Det ble champagne på grensen mellom Europa og Asia,  vi var på flere konserter og vi spiste middag i en privat dasha. Det ble også båttur og bading i Baikalsjøen, overnatting i Ger i Mongolia og et stopp i Gobi-ørkenen.  Høydepunktene i Kina var den kinesiske mur og den forbudte by.

Mer om dette senere.

På den Kinesiske mur
Temperatur

Vi reiste i juli og det var høye temperaturer i deler av Russland, Mongolia og spesielte i Kina. Temperaturen var opp mot 30 grader men det var heldigvis avkjøling på toget.

Er det dyrt å reise med Zarengold?

Prisen bestemmes av flere faktorer. Tidspunkt, klasse og hvor du bestemmer deg for å kjøpe billetten. Du kan bestille gjennom et norsk reisebyrå som kan ordne alt for deg eller du kan bestille direkte fra Lernidee Trains & Cruises, som er billigere. Da ordner du fly til Moska og fra Beijing selv.

Vi betalte € 4410 per. person. Dette inkluderer 16 dagers tur med alle måltider og aktiviter (inkludert 6 netter på hotell). 

Du må i tillegg beregne visumkostnader til 3 land (Russland, Mongolia og Kina).

Ønsker du å sjekke ut muligheten for å reise med offentlig tog er dette nettstedet et godt utgangspunkt:  https://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm

Her kan du lese mer om noen av våre andre turer rundt om i verden:

Noen tanker i ettertid

  • Reiseselskapet Leernide og selve toget Zarengold hadde et flott og variert opplegg både på toget og i byene og stedene vi kom til. Crewet som besto av togdirektør, nestkommanderende, gruppe-guider og lege var alltid behjelpelig med små og store problemer. Vi hadde med oss både kortstokk og bøker, da vi tenkte det fort kunne bli litt kjedelig med en sånn lang togtur. Saken er at vi ikke kjedet oss et eneste sekund


Rundt Ekvator

Om artikkelforfatteren Laila Moltzau: Jeg heter Laila og er etablerer av nettstedet Rundt Ekvator. Her kan du få tips om reiser fra fjernt og nær. Jeg har alltid vært glad i å reise og har besøkt nærmere 70 land alene eller sammen med familien. Jeg håper at jeg kan inspirere deg til reiser og opplevelser.

10 Comments

OnTrip.dk · 27. July 2019 at 20:23

Sikke et eventyr og sikke en oplevelse, Laila. Hurra for at du udlevede den drøm mange af os nok har 🙂
Dejlig fortælling som er inspirerende og sikke nogle dejlig billeder.
Jeg får lyst til at pakke tasken med det sammen.

Tak 🙂

/Annette

    Rundt Ekvator · 28. July 2019 at 06:46

    Takk skal du ha, Annette:-) Det var virkelig en flott tur som anbefales 🙂

GlobetrotterElisa · 28. July 2019 at 09:27

Det er virkelig en spennende tur dette her! Jeg har også den transibirske togturen på ønskelisten og håper jeg får tatt den innenfor rimelighetens tid. Jeg hadde nok også tatt et slikt type privat chartret tog for komfort og litt mer avslapping. Gleder meg til å lese mer fra denne turen!

    Rundt Ekvator · 29. July 2019 at 06:41

    Takk for hyggelig tilbakemelding. Det anbefales absolutt et slikt privat turisttog. Alt er godt tilrettelagt, det er mange aktiviteter og man får flinke guider som gir mye nyttig info, både på toget og når man gjør stoppene 🙂

Renates Reiser · 29. July 2019 at 23:39

For en herlig opplevelse! 😀 Det ser virkelig flott ut. Gøy at dere hadde såpass god tid på de ulike stedene også. Visste faktisk ikke at man kunne ta privat tog. Reiste med det offentlige toget selv, og det var en temmelig annen (og mer basic) opplevelse, hehe. Fantastisk at hele familien kunne reise sammen!

    Rundt Ekvator · 30. July 2019 at 07:22

    Hei og takk for hyggelig tilbakemelding. Det var absolutt en opplevelse. Alt var fint tilrettelagt og man fikk verdifull info både av tog-guidene og guidene i de forskjellige byene. Veldig hyggelig med hele familien samlet også. Jeg sjekket opp mulighetene for offentlig tog men det ble litt for mye stress med stopp i de forskjellige byene og booke videre billetter i forskjellige tidssoner. Man må også sørge for å oppleve noe i byene man kommer til og man må ha overnatting.
    Det anbefales helt klart et privat tog 🙂

Desirée travels · 30. July 2019 at 15:41

For et eventyr! Det både ser og høres helt fantastisk ut – og jeg gleder meg til å lese mer. Definitivt en for “bucket list”a det her, altså. 😀

    Rundt Ekvator · 30. July 2019 at 16:19

    Takk skal du ha, det er absolutt noe for en “bucket-list” 🙂 Ikke kjedelig et sekund heller 😉

Den virkelige polarekspressen - en togreise fra Moskva til Murmansk - Rundtekvator · 3. August 2019 at 17:32

[…] Transsibirske fra Moskva til Beijing – Zarengold […]

Transsibirske jernbane fra Moskva til Beijing - Reiseliv · 7. August 2019 at 03:03

[…] Dette er et utdrag fra min blogg, og du kan lese hele artikkelen og se mange bilder her: Transsibirske fra Moskva til Beijing – Zarengold […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *