Trulsvikknuten troner 111 moh og har en formidabel utsikt over havet, Østerfjorden, Barmen og Nordfjorden.

Toppen ligger på Gjerneslandet på nordsiden av Nordfjorden. Det er flere steder å starte denne turen. Den kan gjøres kort eller lang, avhenging av startpunkt.

Trulsvikknuten

Veibeskrivelse – Trulsvikknuten

Denne ruten starter rett ved Camp Skarvann og er ett av deres forslag til topptur i nærområdet. Med bil fra Søndeled følges Fv 351 mot Øysang. Etter ca 9 km går det en grusvei opp på høyre side skiltet Husås Gård. Kjør oppover ca 200 meter, og det er mulighet for å parkere på venstre side. Det oppfordres til å betale kr. 30,- i parkeringsavgift.
Det er forskjellige ruter for å nå toppen. For både blå og rød rute parkeres det ved den svarte prikken.

Oversiktskart fra ut.no Klikk på kartet for å utforske stiene.
Veiskille, Fisketjenn Stemtjenn

Ruter til toppen av Trulsvikknuten

1. Blå rute fra Husås: Følg grusveien fra parkeringen ca 3 km mot Husås gård. Følg skilt til høyre og gå stien innover til rød og blå løype møtes. Følg rød rute mot Stemtjenn hvor det er skiltet opp til Trulsvikknuten. Ønskes det en rundtur kan man velge å gå stien forbi Stemtjenn mot Fisketjenn og videre til parkeringen.
  2. Rød rute over Jomfrulandsåsen: Et par hundre meter etter parkeringen starter rød rute på høyre hånd. Følg kart og skilting nøye. Det er flott utsikt over åsen og stien har flere avstikkere opp til topper og utkikkspunkt hvor man kan se helt til Portør og Jomfruland. Der blå og rød løype møtes tar du mot høyre. Følg denne til Stemtjenn og følg deretter skilting mot Trulsvikknuten. Ønskes en rundtur kan man velge å gå stien forbi Stemtjenn mot Fisketjenn og videre til parkeringen.
  3. Selv valgte vi å gå stien bak Husås gård og følge denne ned mot Rotvik. Vi fulgte deretter Rotvikveien frem til Stemtjenn. Der er det merket sti og skilting mot Trulsvikknuten. Hjem igjen fulgte vi blå rute tilbake til Husås.
  • Vil du ha en kortere tur kan du kjøre inn Rotvikveien. Innkjøring til Rotvik er et par kilometer før innkjøringen til Husås gård. Følg veien innover til du kommer ned til Stemtjenn. Der er det parkering (ved svart prikk) og merket sti. Det er ca 800 m å gå opp til toppen.
Oversiktskart fra ut.no Klikk på kartet for detaljer.
  • Kommer du med båt er det mulig å legge til i Kjødvika. Sjekk kartet for å finne beste mulige vei opp til Trulsvikknuten.
Stemtjenn
Idyllisk ved Stemtjenn

Gammel steinbru

Flere tips fra Risør

Gjennomføring

Ruten vi valgte går i varierende landskap med en del stigning opp og ned. Selve Trulsvikknuten har kanskje en av Risørs fineste utsikter og på toppen er det Toppbok og Tellturkode.

Utsikt mot Kjødvik, Trulsvikknuten
Utsikt mot Kjødvik Brygge og innover Nordfjorden.

Havrefjell turlag DNT for Risør, Gjerstad og Nissedal arrangerer forøvrig mange turer i disse områdene.

På returen valgte vi å følge blå sti fra Stemtjenn mot Husås. Denne var ikke så god å gå på da det delvis var mye siv.

Her finner du flere tips til turer

Stemtjenn

Hvis du likte turforslaget, del gjerne ved hjelp av knappene nedenfor 🙂

Rundt Ekvator

Om artikkelforfatteren Laila Moltzau: Jeg heter Laila og er etablerer av nettstedet Rundt Ekvator. Her kan du få tips om reiser fra fjernt og nær. Jeg har alltid vært glad i å reise og har besøkt nærmere 80 land alene eller sammen med familien. Jeg håper at jeg kan inspirere deg til reiser og opplevelser. Følg oss gjerne på facebook og instagram

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.