I løpet av koronapandemien har rekordmange nordmenn blitt bitt av turbasillen. Dette er helt supert, men øker samtidig interessen for turmål utenom de klassiske turiststedene. Norge har mye flott natur å by på, så det er ingen grunn til å ikke utforske noen av de mindre omtalte stedene i landet. Har du lyst til å oppleve vakker norsk natur uten forstyrrelser, er et av stedene du kan reise til Ål i Hallingdal.

Naturopplevelser i Ål

Reineskarvet, også kjent som taket av Ål, er et stort fjellplatå som strekker seg hele 15 kilometer gjennom Skarvheimen. Dersom du ønsker å utforske platået anbefales det å gå fra Reine som ligger på sør-øst siden av Reineskarvet, til en av toppene på 1729 moh. Dette tar ca. 3 timer. Ønsker du å gå til den høyeste toppen må du krysse hele platået mot nordvestsiden. Dette er en betraktelig lenger og mer krevende tur. Ingen av turene er merket opp, så man må ha med kart og kompass.

Området byr også på mange andre turmuligheter, både til fots og på sykkel. Reineskarvrunden er en 35 km lang runde som tar deg gjennom store deler av Ål, og kan anbefales om du planlegger å ha med sykkelen.

Adkomst

Ål ligger godt plassert inne i landet, ca. midt mellom Oslo og Bergen. Tettstedet i Hallingdal er lett å komme til både med buss og tog da det ligger langs Bergensbanen. Kjører du bil tar turen ca. 3 timer fra Oslo.

Siden det var reineskarvet som var vårt hovedmål denne gangen valgte vi å finne en teltplass ved Reine. Området består av et spennende landskap med mange små vann og elver, så gode teltplasser er det mange av.

Ål i Hallingdal
Teltplassen vår, med Reineskarvet i bakgrunn

Reineskarvet, 1791 moh.

Turen startet fra teltplassen vår ved Reine. Sør-siden av platået er relativt bratt, så det anbefales å gå opp langs østsiden. Stien er ikke merket, men det var tydelig at flere hadde gått her før oss da det i stor grad bare var å følge vardene oppover. Den første timen er den desidert tyngste av turen, og det er her man tilbakelegger de aller fleste høydemeterne.

Ikke så lenge etter at det flater ut, når man en av de høyeste toppene på 1729 moh. Denne toppen er enkel å kjenne igjen da det er bygget en liten borg av stener der. Snur man her har får man en flott tur med god utsikt på ca. 2-3 timer.

Steinborg ved første topp, 1729 moh

Målet vårt var det høyeste punktet, så turen går videre. Terrenget over reineskarvet er svært steinete, så gode sko anbefales sterkt. Platået virker utrolig stort når man går over det, siden alt ser helt likt ut. Det var på den andre siden veldig spennende da det ikke minner om noe annen fjelltur jeg har gått. Fra startpunktet ved Reine til toppen brukte vi fem og en halv time.

Toppen av platået er rimelig flatt, så det kan være vrient å orientere seg for å finne høyeste punktet.

Toppen av Reinskarvet
Toppen av Reineskarvet er nådd!

Vi valgte å gå langs Eitrejuvet ned igjen, i stede for å gå samme vei tilbake. Dette er ikke noe jeg kan anbefale da det tidvis var veldig bratt og tuklete å komme seg frem. Sannsynligheten for å bli våt er også relativt stor!

Ål i Hallingdal

Videre fulgte vi stien tilbake til teltplassen. Turen fra start til slutt var ca. 30km lang og vi brukte nesten 9 timer. Antall høydemeter tilbakelagt var 889m.

Kart over reinsekarvet og turen vi gikk.

Reineskarvrunden, 35km

Reineskarverunden gir deg en variert sykkeltur, med gode stigninger, vakker natur og muligheten til å bryne deg på forskjellig typer terreng. Vi startet runden fra Reine og syklet runden østover. Også her kan det anbefales å ha med kart, selv om runden er jevnlig merket opp med infoskilt.

Fra startpunktet ved Reine, og frem til Vats er det mye nedover. Her snur det og man må opp noen lange og seige bakker forbi Skarslia opp til Slakteplassen. Ha med tilstrekkelig med drikke og gjerne en matbit da det er få steder å kjøpe seg noe langs veien. Vi tok en velfortjent pause ved “Skarslia Apartment” (mellom punkt 4 og 5 på kartet under). Her er det kafé og muligheter for toalettbesøk. Mens ruta til nå for det meste har vært asfaltert landevei, er siste del av turen på grusveier og mer ulent terreng. Vi har liten erfaring med terrengsykling og måtte tidvis belage oss på å trille syklene.

Rutebeskrivelse for Reineskarvrunden

1. Start ved Reine og følg veien til Fiskeløktjørne.
  2. Ved Fiskeløktjørne tar du til høyre og følger veien videre til krysset ved Høya
  3. Ved Høya følger du skilt videre til Vats.
  4. Når du er kommet til Vats følger du hovedveien til Slakteplassen.
  5. Fra slakteplassen sykler du langs Rødungen Tvist
  6. Følg retning Toviken og hold så til høyre til Eitrestølen
  7. Fra Eitrestølen til Skad er det litt mer krevende terreng og du må belage deg på å trille enkelte partier. Følg videre forbi Skard til du er tilbake ved start.
Rutebeskrivelse Reineskarverunden

Andre artikler du kanskje vil lese

Sandra Moltzau

Hei, mitt navn er Sandra! Jeg er 27 år gammel, eventyrlysten og medforfatter av denne reisebloggen. Reiselysten har ført med seg en unik mulighet til å oppleve varierte kulturer, historier og naturskjønnhet, og jeg trives med å omfavne mangfoldet verden har å tilby. Utforsk verden med meg, både på land og under vann, og følg med for spennende fortellinger, praktiske tips og inspirasjon til å utforske verden på dine egne vilkår. I tillegg til min lidenskap for reising, har jeg studert byggeteknikk og arkitektur, noe som reflekteres i noen av mine artikler.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.