Allerede i loungen på Gardermoen begynte vi å merke nervepresset for om vi skulle rekke flyet fra Zürich til Sao Paulo. En SMS  tikket inn om at flyet var 30 minutter forsinket. Det var første gang vi skulle fly Swiss business class, og forventningene våre var høye.

I og med at vårt connection fly skulle gå kun en halvtime senere begynte vi å ane problemene som skulle komme (her begynte jeg også å irritere meg over hvordan jeg kunne ha kun en halvtime mellom flightene!). Etter hvert fikk vi boardet, men det tok ennå 10 minutter, det vil si  vi var over 45 minutter forsinket da vi endelig tok av.

Underveis så vi for oss mange forskjellige scenarier. Rekke flyet uten bagasje, rekke flyet med bagasje, overnatting i Zürich til neste dag, ettersendelse av bagasje m.m.

Ankomst Zurich

Heldigvis skulle det gå bra. Når vi gikk av flyet i Zürich sto en sjåfør med Sao Paulo-skilt og vinket oss inn i en bil. Han kjørte rundt flyet og lastet inn bagasjen vår, så videre innom en passkontroll før han kjørte oss til gaten. Flyet hadde hatt mulighet til å vente på oss og stor var gleden når vi skjønte det! Moralen her er at jeg lærte at jeg aldri skal ha så kort tid mellom flightene.

Det skal nok ikke legges under en stol at det hjelper å fly Swiss business class for å få denne tilretteleggingen.

Fra Zurich til Sao Paulo

Vel ombord – Swiss business class

Med et ventende fly fullt av passasjerer, gikk vi ombord. Etter å ha funnet plassene våre ble vi ønsket velkommen med champagne, av en hyggelig kabinansatt.

Setene var herlige med mulighet til å legges helt ned. De hadde også massasje samt mulighet til å stille inn hvor mykt eller hardt setet skulle være. Swiss business class tilbyr ellers amenity-kit med småting som sokker, øyemaske, tannbørste-kit, ørepropper og leppomade.

Fra Zurich til Sao Paulo med Swiss
Business class fra Zurich til Sao Paulo

Swiss business class bød på mange gode filmer i sitt underholdningssystem.

Maten ombord – Swiss business class

Denne var bra med mulighet til å velge mellom to forskjellige forretter, to forskjellige hovedretter og en dessert fra meny. Bra utvalg av viner skal det også sies at det var.

Etter en deilig nattesøvn ble det servert frokost fra en tralle. Her kunne man velge ut fra det man hadde lyst på. Frisk frukt, omelett, oster og kjøttpålegg. Frisk juice og kaffe etter ønske ble også servert.

Les om vår tur med Swiss First Class

Konklusjon

Vel fremme i Sao Paulo 12 timer senere, var vi uthvilt og klar for sightseeing. Ved hjelp av oppsparte bonus-poeng og en Companion ticket kunne alle 4 reise på Swiss business class. Det var første gang vi fløy både med SWISS og business class på langdistanse. Det skal innrømmes at det gav mersmak.

Da var det bare å glede seg til hjemreisen et par uker senere 🙂

Terningkast 6

Les mer om våre opplevelser i Sør-Amerika her:

Rundt Ekvator

Om artikkelforfatteren Laila Moltzau: Jeg heter Laila og er etablerer av nettstedet Rundt Ekvator. Her kan du få tips om reiser fra fjernt og nær. Jeg har alltid vært glad i å reise og har besøkt nærmere 80 land alene eller sammen med familien. Jeg håper at jeg kan inspirere deg til reiser og opplevelser. Følg oss gjerne på facebook og instagram

4 Comments

Marianne - Glimt av verden · 16. October 2017 at 22:48

Det høres ut som en drømmeflytur! Har aldri flydd businessklasse, men skulle selvfølgelig veldig gjerne gjort det. Aller mest for å kunne legge meg ned på nattflygninger i stedet for å sitte rett opp og ned i et vanlig sete.

Rundt Ekvator · 17. October 2017 at 05:46

Ja, det var utrolig deilig. Synd man ikke kan gjøre det hver gang 🙂

Kjersti · 21. October 2017 at 10:23

Dette så ut som en fin flytur! Jeg har reist business på langdistanse ganske mye, men aldri på Swiss. Det er virkelig noe helt annet enn økonomi. På økonomi pleier jeg å være sliten når jeg går av flyet, men hvis jeg flyr business er jeg bare lei meg for at flyreisen gikk så altfor raskt! Haha 😀

Rundt Ekvator · 21. October 2017 at 11:36

Ja, det er noe helt annet 🙂 Det var nesten så vi gledet oss til vi skulle hjem igjen. Hehe 🙂