Circum-Baikal Railway anses med rette som den vakreste delen av transsibirske jernbane.

Baikal Lake, Circum-Baikal Railway

Bajkalsjøen regnes som en av de vakreste naturparkene i verden. Hva med å reise med et spesialtog som går rundt innsjøen og inn i de mange tunnelene? Den enkleste måten å se de historiske jernbanetunnelene på, er å ta Circum-Baikal toget.

Bakgrunn

Arbeidet med byggingen av togstrekningen The Circum-Baikal pågikk i 1896-1900. Den går langs den nordre delen av Baikalsjøen, fra byen Slyudydanka og inn til Port Baikal. Togstrekningen linket sammen begge sider av Baikalsjøen. Som et resultat av dette startet man opp med å frakte gods og passasjerer.

Circum-Baikal Railway
©Istock/rutin55

Historie – Circum-Baikal Railway

Togstrekningen var en del av Den Transsibirske jernbane frem til midten av forrige århundre. Circum-Baikal Railway ble brukt av Den Transsibirske Jernbane fra 1904 til 1950-årene. Da ble det bygget en ny togstrekning fra Irkutsk til Slyudanka

Circum-Baikal Railway
Cascad tunnels – ©Istock/rutin55
Circum-Baikal Railway
© Handbook of Circum-Baikal Railway

Sporet mellom Irkutsk og Bajkal er fjernet, men banedelen mellom Bajkal og Sludjanka eksisterer fremdeles. Strekningen mellom Port Baikal og Sludjanka er 89 kilometer lang. Den er en severdighet der den snor seg gjennom tunneler, og på broer og viadukte, over kløfter og elver.

Fra Listvyanka til Port Baikal

Etter en overnatting i Irkutsk har vi også fått med oss middag i en datcha, og et besøk på et historisk museum. Vi rusler noen timer i Listvyanka før ferja frakter oss over til Port Baikal.

Lake Baikal, Circum-Baikal Railway

Når vi når over sundet står Zaren Gold og venter, og vi stiger ombord på toget. Videre er vi lovet et stopp i en landsby for bading, og en tradisjonell picknic. Toget skal også stoppe på de mest ikoniske stedene, slik at vi kan ta en foto-shoot.

Tunnels, Circum-Baikal Railway

Bading og barbeque

Det gjøres et stopp i den koselige landsbyen Pollovinnaya. Her blir det bading og mat.

Village along Lake Baikal.
Temperaturen i sjøen er kun 14 grader, så det er en kald fornøyelse.

Det serveres en tradisjonell russisk barbeque. Det er lokal underholdning, og det viser seg at vodkaen flyter fritt.

Village, along Lake Baikal.

Noen fakta om Circum-Baikal Railway

Under den russiske revolusjonen i 1917 var området åsted for intense kamper, og en av tunnelene ble sprengt.

Strekningen består av:

  • 39 tunneler mellom Bajkal og Sljudjanka
  • 248 bruer og viadukter
  • 424 spesialkonstruksjoner (tunneler, bruer, viadukter, støttemurer og annet).

En linje mellom Irkutsk via Bolshoy Lug til Slyudyanka ble bygget mellom 1947 og 1949. Dette forkortet spor og avstand betydelig. Som et resultat av dette, begynte tilbakegangen til Circum-Baikal linjen. Den transsibiriske ruten ble overført til den nye linjen.

Kilder: Handbook of Circum-Baikal Railway og Lakebaikal.org

Hvordan komme seg dit (og tilbake)

Vi reiste med privattoget Zaren Gold, og Circum-Baikal var således arrangert for oss. Vil du ha det enkelt kontakter du en lokal reiseoperatør. Alternativt finnes det flere muligheter for å ta denne vakre togreisen på egen hånd.

  • Slyudyanka til Port Baikal
    • Tog går fra Slyudyanka (nås via transsibiriske – eller med bil fra Irkutsk) man, ons, fre, lør, søn fra Sludyanka kl. 14.20 og tar omtrent 5 timer for å komme til Port Baikal (som ligger ved siden av Listvyanka). En billett koster ca 30R (NOK 10,-).
  • Fra Port Baikal til Slyudyanka
    • Du tar båt, buss eller annen transport fra Irkutsk til Listvyanka. Det går en ferge fra Listvyanka til Port Baikal. Toget går fra Port Baikal klokken 2.20 om morgenen og ankommer rundt 8.00 om morgenen til Slyudyanka. Denne ruten betyr at man ikke ser så mye av den flotte utsikten.
  • Circum-Baikal Express
    • Toget går fra Irkutsk kl. 08.00 på onsdager og lørdager, og har tre type vognklasser. Du kan også ta det fra Port Baikal på torsdager eller lørdager. Toget stopper regelmessig og du er tilbake i Irkutsk ca. kl. 22. Hvis du ikke vil ha rundtur, velg overnatting i Port Baikal, ferje over til Listyvanka og buss tilbake til Irkutsk
  • Lokaltog # 6201, Matanya-toget (kostnadseffektivt)
    • Det går 4 tog i uken fra Slyudanka kl. 1330, mandag, torsdag, fredag og lørdag. Det koster ca. 1 Rubel. Turen tar ca. 6 timer fra Slyudyanka til Port Baikal. Det er moderne og komfortabelt tog, men det er ingen servering ombord. Toget fullfører reisen i Port Baikal. Herifra kan du ta ferje over Anara-elven til Listvyanka. Siste ferje har gått når toget ankommer, men du kan overnatte i Port Baikal.
OBS! - Ruter og togtider kan endres, og Rundt Ekvator tar ikke ansvar for dette. Sjekk derfor rutetider!

Gå langs Circum-Baikal

Den beste delen å gå langs Circum-Baikal er fra 112 km til 98 kilometer. Da får man de to lengste og mørkeste tunnelene, et par broer og fine strender. Man passerer også landsbyer hvor man kan handle melk og grønnsaker fra lokalbefolkningen. Det finnes mange fine steder å sette opp telt. Stranden på “110 km” er det mest populære reisemålet for russiske back-packere.

Circum-Baikal måles og tenkes i kilometer. Hver kilometer har sin egen betydning. De lokale sier: ok, vi møtes på 105. Det betyr at de møtes på 105 km av jernbanen.

Les andre artikler langs den transsibirske jernbane

Zarengold




Rundt Ekvator

Om artikkelforfatteren Laila Moltzau: Jeg heter Laila og er etablerer av nettstedet Rundt Ekvator. Her kan du få tips om reiser fra fjernt og nær. Jeg har alltid vært glad i å reise og har besøkt nærmere 70 land alene eller sammen med familien. Jeg håper at jeg kan inspirere deg til reiser og opplevelser. Følg oss gjerne på facebook og instagram

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.