Kroatia er et fantastisk område å seile i med sitt klare vann, vakre natur og gunstige priser. I tillegg er folkene hjepsomme og vennlige.

Med 4 voksne og 6 ungdommer krevdes en større båt og vi endte derfor opp med en 50 fots Bavaria. Selv om vi alle var godt båtvante var vi ikke så erfarne på seiling, så et par helgekurs i forkant frisket opp kunnskapen. I og med at Kroatia-Kysten er et enkelt område å seile i for nybegynner, var vi ved godt mot.

Båten ble leid gjennom Majstor Charter og den tilfredsstilte absolutt alle våre forventningene. 5 lugarer, 3 bad, VHF-radio, GPS, kart-plotter og autopilot, blant mye annet. 

Når marinaen i tillegg tok i mot handleliste å leverte mat og drikke på brygga, trengtes kun et supplement i supermarkedet før vi var vi klare til å kaste loss. Med avgang fra Marina Kastela i Split hadde vi følgende rute:

Dag 1. Marina Kastela – Milna (Brač)
Dag 2. Brač – Hvar (Hvar)
Dag 3. Hvar – Korčula by (Korčula)
Dag 4. Korčula – Vela Luka (Korčula)
Dag 5. Korčula – Vis by (Vis) sykkel Komiza
Dag 6. Vis – Trogir 
Dag 7. Trogir – Marina Kastela

 

Generelt kan man si at seiling i Kroatia er svært bra. Havnene er godt tilrettelagt og man får god hjelp når man skal legge til. Det er tau på bryggene og det er stort sett rent og pent med greie fasiliteter, selv om dusjkøen var vel lang i noen av havnene.

 
Instruksjoner til mannskapet 


Se og lær

Da er vi i gang

Etter å ha startet opp om ettermiddagen var første delmål å komme til Milna. Der ble det restaurantbesøk og litt byvandring. Første natt i båten gikk svært bra.

Neste etappe gikk til Hvar by. Her ligger gjestehavnen på en øy utenfor byen og man tar skyssbåt inn.


Party-by

Natt 3 ble tilbrakt rett forbi Korcula by. Vi fikk dessverre ikke plass i gjestehavnen i selve byen og måtte legge til i en gjestehavn et par nautiske mil videre.  Byen måtte derfor ses fra sjøsiden.  Men stedet vi la til var hyggelig nok. Underveis ble det lunsj-stopp og bading.


Korcula by sett fra sjøsiden

Et par nautiske mil forbi Korcula fant vi en koselig liten fiskelandsby hvor det var plass til å fortøye. Her var det koselige restauranter og fine bademuligheter. 

Neste etappe gikk rundt til andre siden av øya, nærmere bestemt Vela Luka. Her kom vi også for sent inn, noe som medførte at vi måtte legge oss på svai over natten. Koselig by men litt tungvint å frakte 10 personer inn i en liten gummibåt for å spise og bese byen. Utover natten blåste det forøvrig opp og vi våknet av at vår båt slo inn i en annen båt. Etter hvert fikk vi nytt dreggfeste men ingen av oss sov så mye mer den natten. 

Neste morgen satte vi kursen for øya Vis.  Dette er ca. 5-6 timers seiling fra Vela Luka til Milna som vi hadde valgt oss ut . Nok en nydelig by hvor det også fantes en vingård. Denne ble det ikke tid til å besøke men et par av mannskapet fikk en fin sykkeltur over til Komiza, som ligger på andre siden av øya.   


Rolig overfart

Vel fremme i Milna ble det litt avslapping i båten. Milna er en koselig småby med restauranter og mange små butikker. 

Avslappende latmannsliv før en bedre middag


Koselig små gater i Milna
 


Komiza

Siste etappe gikk mot Trogir hvor vi skulle tilbringe siste kvelden. På veien ble det lunsj, soling og bading. Marinaen i Trogir er forøvrig absolutt verd et besøk. Fine restauranter, badebasseng, svært bra dusjanlegg m.m. Når det gjelder selve byen Trogir var den også svært hyggelig.

Seilferie i Kroatia gav absolutt mersmak. Et tips kan være å beregne god tid til bunkring av drivstoff. Det er få drivstoffanlegg og ofte lange køer. Kroatia har forøvrig et fordelaktig prisnivå, det er hyggelige og gjestfri betjening og øyene og byene er flotte.

Fakta

Hvor? 
Kroatia,  området rundt Split

Type båt
50 fots Bavaria

Utleier
Det finnes mange alternativer. Vi brukte Majstor Charter

Pris
Euro 2800- 5600 per uke, avhengig av sesong

Vi valgte å tilbringe en uke i Split før seilferien. Trivelig sted hvor spesielt gamlebyen ble en favoritt.

Affiliate-lenke
Tripadvisor NO 728x90

LagreLagreLagreLagre

LagreLagre

LagreLagreLagreLagreLagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *